HANDEL FRA MAJORSTUEN TIL SLOTTET

50-årig pioner i norsk undertøy

Current Image

Fra en liten undertøysforretning på 70-tallet til en kjede med butikker i Oslo, Asker og Bærum: Marinka har i femti år vært en kvinnelig pioner i norsk handel.

Tekst Amna Iqbal foto Marit Helland/Budstikka og Amna Iqbal

Familien Nybråten har bygget en virksomhet som stadig fornyer seg – men uten å miste kjernen: kvalitet, personlig service og ekte menneskelig kontakt.

cloudImage

Datteren til grunn­leggeren, Kari Nybråten Qvist, og barnebarna Cathinka Qvist, Kathrine Solheim og Henriette Birkeland i Kirkeveien på Majorstuen


En familiearv på 50 år
Historien om Marinka startet med Asmund Nybråten, som begynte sin karriere som handelsreisende i undertøy. Han hadde øye for kvalitet og detaljer, og sammen med kona Kari åpnet ble den første butikken åpnet i 1972.
I dag feirer de 50-årsjubileum som bedrift – et jubileum som vitner om både utholdenhet og evnen til å fornye seg i et stadig skiftende marked.
Navnet Marinka ble valgt som en personlig hyllest til døtrene Marit, Inger og Kari. Det som startet som foreldrenes idé, er i dag blitt til en livsoppgave som døtrene forvalter med stolthet. Mens far Asmund gikk bort i 2016, lever mor Kari fortsatt – nå 93 år gammel – og følger med på hvordan barna og barnebarna viderefører arven. Hun er fortsatt en viktig inspirasjon, og minner familien om hvor det hele startet: med en kombinasjon av arbeidsglede, service og viljen til å satse.
«Det at vi har klart å beholde strukturen i familien har vært avgjørende for å ta vare på kjernen og verdiene til våre foreldre og butikkene,» forteller søstrene.

Fra én butikk til et lite eventyr
Den første butikken som fikk navnet Marinka åpnet på Sandvika Storsenter. Derfra vokste virksomheten jevnt og trutt. I dag finnes Marinka-butikker på Sandvika, Rykkinn, Bekkestua, Storo, Ski – og selvsagt i Bogstadveien og Kirkeveien i Oslo. I tillegg har familien etablert en nettbutikk, som gjør konseptet tilgjengelig for kunder over hele landet.
«Mange butikker forsvinner, og vi har derfor også fokusert på nettbutikk, spesielt etter pandemien,» forklarer Cathinka, som driver nettbutikken. «Men vi tror på at folk fortsatt ønsker personlig service, muligheten til å prøve og å velge den beste kvalitet ved å handle i butikk,» forklarer hun.

cloudImage

Utvalget hos Marinka er stort, og betjeningen er behjelpelige med alt

Digitalisering møter menneskelig kontakt
Selv med den digitale veksten, er søstrene og barnebarna tydelige på at butikkopplevelsen er kjernen.
«Vi tror på at det fortsatt vil være marked for butikk. Folk liker å komme innom, prate litt og få en samtale. For å velge riktig undertøy er det dessuten naturlig å komme til butikken,» forklarer Henriette.
Cathinka er enig:
«Nettbutikken og den fysiske butikken supplerer hverandre bra.»
«Vi må også huske at for noen er den turen ut til butikken og det å slå an en prat veldig viktig for individer som kanskje ellers ikke har så mange å prate med,» legger Kathrine til.
Det som gjør Marinka spesiell, er ikke bare bredden i utvalget, men den personlige tilstedeværelsen. Hver butikk bærer preg av familiens verdier: komfort, kvalitet og originalitet. Her møter kundene ikke bare produkter, men et miljø skapt av kvinner for kvinner – der trygghet og service står i sentrum. Noe man kjenner i atmosfæren i butikken, og som kan være et lite savn på nettbutikken.

cloudImage

Marinka søstrene, som butikken er kalt opp etter. Fra venstre Kari Nybråten Qvist, Inger Nybråten og Marit Crawfurd.


Gode minner og fellesskap
Når familien ser tilbake på femti år med butikkdrift, er det mange høydepunkter å trekke frem.
«Noen av de beste minnene er reisene vi hadde i starten, til Østerrike og Frankrike, for å hente inspirasjon – spesielt innen undertøy,» forteller Kari.
Men det sterkeste minnet er likevel fellesskapet.
«Det at vi har skapt noe i fellesskap, og ser resultatet av det, er kanskje det aller viktigste.»
Fra Kari og Asmund Nybråten på 70-tallet til dagens tredje generasjon, har Marinka vært en virksomhet som balanserer arv og fornyelse. I en tid hvor digitale skjermer dominerer, har butikken valgt en annen vei: å kombinere nettets tilgjengelighet med butikkens nærhet.
Femti år senere er Marinka mer enn en butikk – det er en familiehistorie som lever videre i møte med hver kunde..

Marinka | Bogstadveien 30 | 22 46 47 04
Kirkeveien 70 | 22 69 25 91
www.marinka.no

© 2024 Majorstuen & Bogstadveien Næringsforening.
All Rights Reserved.